torsdag 4. april 2013

Dåpskaka til den lille skatten vår

Hei og hopp....
 
Her kommer et bilderas av dåpskaka.
Jeg hadde på forhånd prøvd meg på et par kaker med litt babypynt og sånn, men dette er min første 2 etg. kake.
Det gikk heldigvis bra.
 
Marsipanen farget jeg 5 dager i forveien. Jeg prøvde så godt jeg kunne å få like farger som på serviettene - som var lys gammelrosa og gråbeige - i tillegg til offwhite kaketrekk.
 
Pynten startet jeg med 4 dager i forveien. Det er både for å spare tid, og for at den skal stivne i de formasjonene jeg ønsker.
Det eneste problemet jeg traff på var at Odense figurmarsipan overhode ikke egner seg til denne type pynt - for den stivner ikke. (Bruker vanligvis Eldorado).
Dermed gjorde det pyntingen vanskeligere for meg.
Men kl 03 natt til dåpsdagen sa jeg meg ferdig... :P
 

Denne gangen la jeg babyen i en kurv. For å få den brunfargen har jeg kombinert pastafarger i hvit, brun og sort, samt penslet grovt med litt sort petal dust etter kurven var ferdig.
Hedda var hos babyfotograf da hun var 8 dager gammel. På et av bildene har hun på seg et gammelrosa tyllskjørt og et hårband med gammelrosa blomst på.
Det bildet brukte jeg da jeg bl.a laget invitasjonene, den kan du se HER.
Så da var tanken å hente det igjen på kaka.
Bildet ble også brukt på kaffeservietter og som stillbilde på lerretet under middagen.


Selve marsipantrekket til kaka er Odense figurmarsipan som jeg har farget hvitere med Wilton hvitfarge.
Neste gang jeg skal lage en 2 etg. kake med hvitt trekk kommer jeg nok til å kjøpe ferdig ekstra hvit marsipan, for det er mye jobb å farge nok til å trekke flere etg. 
 
Jeg bruker alltid engangshansker når jeg farger marsipanen for å unngå gris. Jeg bruker det også når jeg lager pynten og pynter kaka. Syns det er både hygienisk og lettvindt... :)
 
På øverste laget preget jeg diamantmønster med et mønsterhjul, også har jeg brukt ekstra store sukkerperler i skjøtene.
På nederste laget lot jeg være enkelt slik at annen pynt kunne få oppmerksomheten, som feks duploklosser eller dåpskjolen - en snerten detalj på en dåpskake ;)



For å lage disse fargene har jeg blandet følgende:
Lys gammelrosa- Rosa, lilla, burgunder, hvit og sort.
Gråbeige - Hvit, sort, brun, lys brun, ivory og grønn.
 
Man må bare prøve seg frem. Jeg hadde jo serviettene ved siden av meg sånn at jeg kunne se hvordan fargene passet sammen, og tenke meg til hva den trengte mer av. Hvis man kan basis fargelære er det ikke så vanskelig å finne frem til nye farger ;)

 
 


Som kakeunderlag brukte jeg en firkantet papp- plate som selges på kakebutikker. Den trakk jeg med den beige marsipanen og preget mønster i - feks stjerner, babybody og gyngehest.
 
Innvendig er dette en vaniljekake med nesquick fyll.
 

Det var det... :) Morsom kake å lage. Tidkrevende ja... Men det er så gøy når man får et ferdig resultat. ;)
 
I neste innlegg kommer bilder fra borddekking ++ til dåpen... ;) 
 
 
Ha en fin dag.
 
 
 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar